torsdag 27 februari 2014

Min skuld till CSN

Jag har nu inte fått/lånat några pengar från CSN sedan i december.

Lånet är nu uppe i i summan 202 276 kr. Och med dagens ränta ökar lånesumman med nästan 7 kronor per dygn (202 276 * 0,012/365). Men detta är inte något som stör mig, tack vare CSN kunde jag genomföra min utbildning utan att göra av med hela det egna kapitalet.

Jag har ännu inte behövt betala tillbaka en enda krona och enligt CSN ska man börja betala tillbaka som tidigast 6 månader efter att man senast hade studiemedel. Detta innebär att jag kommer behöva börja betala tillbaka ca i slutet av juni. Intressant är dock att det står att om man fick sitt studiemedel under en hösttermin (vilket jag fick) så dröjer det ett år innan man ska börja betala tillbaka, kan detta verkligen stämma?

Man ska också betala av lånet under som längst 25 år. Som räntorna ser ut nu väljer jag nog att dra ut på det så länge som möjligt. Om jag nu har räknat rätt (då det är ett annuitetslån) kommer jag att betala 781 kr per månad i 25 år. Totalt 300 avbetalningar, med en slutsumma av 234 233 kronor, vilket innebär att jag alltså betalat 31 957 kronor i ränta.

Allt detta är dock baserat på att räntan under dessa 25 år är 1,2 %. Om räntan ligger kvar eller sjunker kommer jag troligtvis hålla mig till planen på 25 år, ökar räntan kommer jag antagligen att öka avbetalningstakten. Det är en av de stora fördelarna med lånet från CSN, man kan betala av hur mycket man vill på hur kort tid man vill.

Jag har tidigare räknat lite på CSN, se etiketten "CSN" ute till höger.

Observera nu också att resonemanget ovan inte tar hänsyn till några som helst avgifter eller övriga kostnader, utan bara avbetalning och ränta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar