måndag 16 december 2013

Nytt jobb

Jag beskrev i ett av mina tidigare inlägg från september hur min situation skulle se ut under hösten och vad jag hoppades på skulle hända efter årsskiftet. Det jag då hoppades på var att min timanställning skulle övergå i en fast anställning.

Så blev dock inte fallet.

Företaget som jag jobbat på under hösten tappade ett av sina stora uppdrag varpå de inte har nog med jobb för att kunna erbjuda mig en heltidstjänst. Av samma anledning har jag jobbat mindre än halvtid under hösten, något som skapat möjlighet att lägga mer fokus på examensarbete men med nackdelen att jag inte fått jobba så mycket som jag först hoppades på.

Måndagen den 11:e november diskuterade jag igenom situationen med min arbetsgivare och vi kom fram till att jag inte skulle få någon fortsatt anställning efter jul men att de skulle hjälpa mig i mitt sökande efter en ny tjänst.

Efter att ha hört mig för lite kring vilka företag som var i behov av att nyanställa gick jag på en intervju här i Stockholm och skrev på ett anställningsavtal tisdagen den 3:e december. Det tog således 23 dagar från det att jag började leta efter en ny anställning tills det att jag fick en tjänst.

Arbetsmarknaden för brandingenjörer ser enligt mig ljus ut. Det finns många tjänster lediga och är man beredd att flytta dit det erbjuds jobb ser arbetsmarknaden mycket bra ut (min egen icke vetenskapliga bedömning). Jag stöter kontinuerligt på att det söks brandingenjörer, båda från konsultföretag och från räddningstjänsten. Bland annat är BRINN mycket bra på att meddela vad det finns för lediga tjänster (som brandingenjörsstudent på LTU får man ett inlogg till BRINNs sida varpå man kan komma åt alla jobbannonser).

Värt att nämnas igen är att Sacos prognos är att arbetsmarkanden för brandingenjörer ska hamna i balans år 2017, något jag tagit upp i tidigare inlägg. Detta kan mycket väl stämma, jag själv kan inte göra någon bra prognos över när det uppstår balans på arbetsmarknaden. Däremot "har jag hört" att vi har ganska stora förväntade pensionsavgångar från räddningstjänsten de närmsta åren och att de kommer att behöva nyanställa många brandingenjörer.

Jag ser mycket fram emot min nya anställning. Jag har fått ett mycket bra intryck av företaget och de anställda och tror att jag kommer att trivas mycket bra. Tjänsten avser en tillsvidareanställning och jag kommer att vara provanställd i 6 månader. Min ingångslön ligger på 32000 kronor per månad. Jag kommer att börja på min nya arbetsplats under januari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar