lördag 27 april 2013

Mer FDS

Lördag igen. Såg Iron man 3 på bio igår kväll, la mig relativt tidigt och var ute och sprang en mil klockan 8 i morse. En ganska skön start på helgen måste jag säga. Idag planerar jag att sitta en sväng i skolan och skriva klart en rapport som förhoppningsvis ska bli klar att lämnas in, den skriver vi på engelska.

Det är skönt att i lugn och ro, helt utan någon press sitta och göra lite skolarbete på helgerna. Det känns alltid skönt att bli klar med saker i god tid och slippa sitta med press på sig. Det kanske blir så att man generellt sett lägger lite mer tid på varje inlämning med den taktiken men det passar mig väldigt bra.

Den nya simuleringen som jag kör i FDS (se tidigare inlägg) börjar bli klar nu. Datorn har stått konstant i fem dygn och beräknat och jag tror att simuleringen blir klar någon gång idag. Nu är 3200 sekunder färdigt, och vi ska upp i totalt 3600 sekunder.

Jag slänger in två videoklipp från youtube här under, om ni vill se vad man bland annat kan visa efter utförda simuleringar i FDS. Jag har inte gjort någon av dessa två simuleringar, utan bara sökt på youtube. Programmet som visar resultatet heter smokeview, det finns en del att se på youtube om man är intresserad, kombinera sökord som: fire, smokeview, fds, etc. Som jag tidigare beskrivit är jag mest intresserad av de siffror jag får ut i en excellfil som jag kan räkna vidare med och titta på temperaturer i olika mätpunkter etc. Men det rent grafiska resultatet kan vara bra för att få en förståelse för vad som har hänt i rummet.


I klippet ovan tittar man först på temperaturen i en lokal, på höjden 2 meter över golvet skulle jag gissa på. Man får då inte se hur eld eller rök sprider sig utan bara temperaturen enligt en färgskala. Efter det startas scenariot om och man får se elden och röken. Mest intressant är att undersöka hur röken sprider sig i lokalen. Oftast är man intresserad av just höjden 2 meter eftersom att det är huvudhöjd för människor som ska utrymma.

I video nr 2, ovan tittar man på lite mer saker. Att man kan se genom vissa väggar betyder inte att det inte finns någon vägg. Man har satt in en vägg men gjort den osynlig för att man ska kunna se vad som händer inuti byggnaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar